Diz Protezi

Diz protezi, diz eklem kıkırdağının ileri derecede bozulması sonucunda gelişen diz kireçlenmeleri hastalıklarında sıkça tercih edilen yöntemlerden biridir. Diz protezi uygulamasının bir diğer nedenide travmalara bağlı kırıklardır. Bu ameliyatta bozulan eklemin yüzeylerinin uç kısımları tekniğe uygun biçimde çıkarılır ve yerlerine protez adı verilen suni yüzeyler yerleştirilir. Diz protezi dizin görevlerini taklit eder. Diz protezi yapılırken kullanılan maddeler günümüzde mevcut teknolojik gelişmelerin etkisiyle gelişme göstermiştir.

Hangi Durumlarda Hastalara Diz Protezi Yapılır?

Sağlıklı kıkırdaklar eklemlerin düz, sürtünme oranı düşük ve düzgün biçimde hareket etmesini sağlar. Eğer kıkırdaklar bir hastalık ya da sakatlık durumundan dolayı zarar görmeye başlamış ve eski görevini yerine getiremeyecek durumda ise eklemleri çevreleyen dokular iltihaplanmaya başlar. Bu durum daha fazla ağrıya neden olur. Bu durumda hasta için tek çözüm diz protezi işlemidir. Bu uygulama 55 yaş üzerindeki hastalarda uygulandığında ömür boyu kullanılması mümkündür ancak daha genç yaşlarda diz protezi uygulaması yapılmış ise protezde eskime meydana gelebilir ve bu nedenle ikinci bir ameliyatın (diz protezi revizyonu) yapılması gerekebilir. Ameliyat kararı verilmeden önce diğer tüm çözüm ve tedavi yollarının uygulanmış olması gerekir. İlaç tedavisi, enjeksiyon ve fizik tedavi egzersizleri ile bir çözüm yoluna ulaşılmamışsa eğer ameliyat düşünülebilir. Ameliyat için en önemli 2 soru şudur:
Dizdeki ağrı rutin aktiviteleri yerine getirmeyi zorlaştırıyor ve yürümeye engel oluyor mu?

Ağrılar Gece Uyumaya Engel Oluyor Mu?

Hastanın ağrısız yürüme mesafesinin 300 metre altına düşmesi ve gece ağrıdan dolayı uyuyamaması durumunda ameliyat hasta ve doktor için tek çözüm olarak kalır.
Diz protezi ameliyatından normal bir dizin işlevlerini yerine getirecek seviyede iyi bir performans beklenmemelidir. Ancak başka sağlık sorunu bulunmayan hastaların %90 ‘ı diz protezi ameliyatından sonra günlük rutin işlerini yerine getirebilir hale gelir.

Diz Protezi Çeşitleri Nelerdir?

• Total Diz Protezi; total diz protezi diz eklemini oluşturan 3 unsurun (femur, kıkırdak, tibia) da değiştirilmesi işlemidir. Total diz protezi uygulaması gerektiren hastaların sadece kıkırdakları değil menisküs ön çapraz bağ ve diğer bağ dokularında da hasarlar olduğu için bu teknik en etkili yöntemdir.
  • Kısmi (yarım & ünikondüler) Diz Protezi; bu teknik kıkırdak hasarının ilk evrelerinde tespit edilen hastalarda uygulanmaktadır. Kısmi diz protezi uygulaması için dizin tek tarafının hasar görmüş olması gerekmektedir. Bu teknik genç yaşlarda ve kıkırdak hasarının erken dönemlerinde etkilidir. Kısmi diz protezinin bir başka avantajı da eklemde bulunan bağ dokularının korunmasıdır.
  • Diz Protezi Revizyonu; diz protezi revizyonu erken yaşta diz protezi olan hastalarda protezde ve protezin yerleştirildiği kemik yapılarda meydana gelen gevşemeler ve travmalar nedeniyle protezin yada kemiklerin hasar gördüğü durumlarda uygulanmaktadır. Revizyon ameliyatının diğer bir nedeni de protez de meydana gelen enfeksiyon olabilir. Bu nedenle vücutta oluşan enfeksiyonların ivedilikle tedavi edilmesi gerekmektedir.

Diz Protezi Hakkında Merak Ettikleriniz İçin Tıklayınız.