Diz Protezi, diz ekleminde oluşan hasarlar, kırıklar nedeniyle diz ekleminin fonksiyonlarının bozulması nedeniyle uygulanan bir tedavi yöntemidir.

Diz Protezi Ameliyatı Hakkında Merak Edilenler;

Diz Protezi Ameliyatı Kimlere Yapılır?

Diz ekleminde meydana gelen hasarlar bireylerin günlük hayatında büyük olumsuzluklara yol açarlar. Diz protezi ameliyatı dizlerinde gece uykudan uyandıran ağrıları olan ve günlük hayatını etkileyen hareket kısıtlılığı olan hastalara önerilmektedir.

Diz Protez Ameliyatı Kaç Saat Sürüyor?

Diz protezi ameliyatı yapılan protezin çeşidine ve ameliyat nedenine göre değişmekle beraber ortalama olarak 2-2.5 saat sürmektedir.

Diz Protezi Ameliyatında Kaç Gün Hastanede Kalınır?

Diz protezi ameliyatı için ameliyat günü erkenden hastaneye gelinip yatış yapılır. Hastanın kan tahlilleri ve gerekli röntgenleri çekilir. Ameliyattan bir sonrası gün hasta kaldırılıp yürütülür ve düzenli olarak pansumanları yapılır. Hasta 3. gecenin sonunda taburcu edilir.

Diz Protezi Ameliyatından Sonra Nelere Dikkat Etmeli?

Diz protezi ameliyatından sonra hastanın dikkat etmesi gereken en önemli nokta pansuman ve enfeksiyona karşı tedbirli olmaktır. Kemik enfeksiyonları çok iyi tedavilerle bile uzun süre devam eden ve protezin çıkarılmasına kadar sonuçlar doğurabilen en büyük problemlerdir.

Diz protezi ameliyatı olan hastaların verilen egzersizleri başarı ile yapmaları, yapamadıkları durumlarda mutlaka fizik tedavi desteği almaları gerekmektedir.

Doktorun tavsiyelerine eksiksiz şekilde uyulmalıdır.

Diz Protezi Ameliyatı Öncesi ve Sonrası Risk Faktörleri Nelerdir?

Diz protezi ameliyatının hastanın kronik hastalıklarına, yaşına ve ameliyatın süresine göre değişiklik gösterebilmektedir. İleri yaş ve kronik hastalığı olan hastalarda riskleri en aza indirmek için genel anestezi yerine spinal anestezi tercih edilmemektedir.

Ameliyatta oluşabilecek riskler protezin yada kırığın doğru açıyla oturtulamaması, protez uygulama aşamasında kemik kırıkları, damar-sinir yaralanmasıdır.

Ameliyattan sonra oluşabilecek riskler damar içinde pıhtı oluşması, enfeksiyon, yara iyileşme sorunları, ağrı ve protezin gevşemesi olabilmektedir.

Tüm bu oluşabilecek risklere karşı doktorun tavsiyelerine harfiyen uyulması büyük önem taşımaktadır. Günümüzde bu riskler büyük oranda engellenebilmektedir.

Pansuman ve Dikiş Alma Süreci Nasıl Olmalıdır?

Hastanede kaldığınız süre içerisinde pansumanınız her gün düzenli olarak yapılır. Hastaneden çıktıktan sonra doktorun önerilerine göre hareket edilmelidir. Ameliyat pansumanı en az ameliyat kadar önemli bir süreçtir ve hasta yakınları ne kadar bilgili olurlarsa olsunlar kesinlikle pansumanı bir sağlık profosyoneli hemşire veya sağl0ık memuru steril koşullarda  yapmalıdır.

Doktorunuzun aksi bir önerisi olmaması halinde pansumanlar 2 günde bir kez olmak şartı ile 3 hafta devam etmelidir. 3. Haftada röntgen kontrolü yapılır.

3. haftanın sonunda dikişler alınarak hastanın pansuman süreci sonlandırılabilir ve hastanın banyo yapmasına izin verilebilir.

Hasta 6. Haftadan sonra günlük yaşamına dönebilir.

Diz Protezi Ameliyatı Kaç Ayda İyileşir?

Diz protezi ameliyatı sonrası hastalarımıza egzersizlerini başarı ile yaparak en geç 6 hafta sonra normal hayatlarına dönmelerini önermekteyiz.

Diz Protezi Ameliyatı Kaç Yıl Dayanır?

Diz protezleri günümüzde titanyumdan üretilmektedir. Titanyum oldukça sağlam ve dayanıklı bir maddedir. Aşırı kilolu, günlük hayatında atlama-zıplama-koşma gibi hareketli bir yaşam tarzı olan hastaların protezlerin ömürlerini kısalttıklarını söyleyebiliriz.

Bunun yanında fazla kilolu olmayan dengeli ve düzenli sakin bir hayat süren kişiler normal yaşam standartlarında diz protezini ömür boyu kullanabilirler.

Diz Protezi Ameliyatından Sonra Ağrılar Ne Kadar Sürer?

Diz Protezi ameliyatından sonra hastanın diz egzersizleri yapması nedeniyle ağrıları olmaktadır. Hastane sürecinde ve sonrasında ağrı kesicilerle ağrılar kontrol altına alınabilir. Ameliyattan sonra hastalarımız genel olarak fizik tedavi sonrasında ağrılarından şikayet etmezler.

Diz Protezleri Kaç Çeşittir?

Diz protezleri yapılarına göre 2 çeşittir. Total diz protezi ve kısmi protezler olmak üzere. Total diz protezinde eklemin tamamı bozulmuştur ve tüm eklem çıkarılarak total diz protezi uygulanır.

Kısmi diz protezinde ise diz ekleminin sadece bozulan kısmı çıkarılarak kısmi protez uygulaması yapılır.

İki Diz Aynı Anda Ameliyat Edilir Mi?

Diz protezi ameliyatı her iki dize aynı anda uygulanabilir ancak ameliyat sonrası kişisel bakım, ameliyat ağrıları, ameliyatın süresi ve yara bakımı dikkate alınarak karar verilmesi gerekmektedir.

Diz Protezleri Metal Mi?

Diz protezlerinin günümüzde en yaygın olanları titanyumdan üretilmektedir. Genel olarak protez titanyumdan yapılan metal kısım ve iki metalin hareketlerini kolaylaştıran plastik kısımdan oluşur.

Diz Protezi Enfeksiyonu Belirtileri Nelerdir?

Diz protezi enfeksiyonları sonuçları ağır olan ve hastanın tüm hayatını olumsuz etkileyebilecek bir durumdur. Bu nedenle ameliyattan sonra sadece yara bakımı değil genel vücut sağlığı da çok önemlidir. Vücutta oluşabilecek herhangi bir enfeksiyonda ivedilikle tedavi edilmelidir. Nadiren de olsa vucutta oluşan enfeksiyonların kan yoluyla protezlere bulaştığını görebilmekteyiz.

Olası enfeksiyonun belirtileri ameliyat bölgesinde şişlik, ağrı ve ısı artışıdır.

Enfeksiyon riski nedeniyle ameliyat sonrası pansumanları mutlaka bir sağlık personeli yapmalı ve takip etmelidir.

Diz Protezi Neden Gevşer?

Diz protezi gevşeme nedenlerini hasta kaynaklı ve protez kaynaklı nedenler olarak ikiye ayırabiliriz. Hasta kaynaklı nedenler kemik yapısında bozulma, kemik erimesi ve aşırı hareketli yaşam olarak sayabiliriz. Protez kaynaklı nedenler ise protezde oluşan aşınma ve protezin yapısı ile alakalı nedenlerdir.

Protez Gevşemesi Nasıl Anlaşılır?

Diz protezinin gevşeme belirtileri ilaçlarla azalmayan ve geçmeyen şiddetli ağrılar, şişlik ve yürürken yada hareketle diz ekleminden sesler gelmesi sayılabilir.

Protezin gevşemesi durumunda yapılması gereken diz protezi revizyon ameliyatıdır.

Diz Protez Revizyonu Nedir?

Diz protezi revizyonu ameliyatının başlıca nedenleri arasında protezin gevşemesi ve enfeksiyon sayılabilir. Revizyon ameliyatı protezin sorunlu kısımlarının çıkarılarak değiştirmesi işlemidir.

Diz Protezi Ameliyatı Kimlere Yapılmaz?

Diz protezi ameliyatı geri döndürülemez durumda olan ve ekleme yakın bölgede gerçekleşen kırıklar nedeniyle uygulanması gereklidir. Tüm yaş gruplarında uygulanabilir.

Diz protezi ameliyatı yapılamayacak durum dizde enfeksiyon yada vücutta genel bir enfeksiyon durumudur.

Protezi Olan Emar (MR) Çektirebilir Mi?

Günümüzde protezlerin yapısı genelde mr çektirmeye uygun olarak üretilmektedir.

Diz Protez Ameliyatı Sonrası Şikayetler

Diz protezi ameliyatı sonrası hasta şikayetleri sıklıkla hareketle artan şiddetli ağrıdır. Bu şikayetler kalıcı değildir yapılan hareketler ve fizik tedavi sonrası büyük ölçüde azalmaktadır. Bunun  yanında hastalar;

• Eklemde hareketle ses gelmesi
  • Şişlik
  • Enfeksiyon
  • Hareket kısıtlılığından da şikayet edebilmektedirler.

Sosyal Medyada Biz

Diğer İçerikler

Op. Dr. İbrahim Mustafa Çimen

Hayatımızın en önemli gerçeği sağlıktır.