Ayak Bilek Protezi

Ayak anatomisinde 28 kemik bulunmakta ve bu kemikler 30’dan fazla eklem yapısı ile birbirine bağlanmaktadır. Ayak bileği eklemi; talus adı verilen ayak kemikleri ile kaval kemiği arasında yer alan oldukça karmaşık ve büyük bir eklemdir. Söz konusu eklem kıkırdağının çeşitli nedenler ile aşınması, eklem sıvısının tükenmesi ve eklemi oluşturan kemiklerin birbirine sürtmesi durumu ayak bileği kireçlenmesi olarak tanımlanmaktadır.

Ayak Bileği Kireçlenmesi Neden Olur?

Ayak bileği kireçlenmesine neden olan 3 temel faktör bulunmaktadır. Bunlar aşağıdaki şekilde açıklanabilmektedir;

• Artroz / Osrteoartrit

•

Genellikle ileri yaşlarda ve ideal kilonun üzerinde bulunan kişilerde açığa çıkan bu problemde eklem yapısı bozulmakta ve dolayısı ile ağrı, şişlik ve sertlik gibi şikayetler söz konusu olmaktadır.

• Romatoid Artrit

•

Metabolik bir hastalık olan romatoid artrit probleminde ayak bileği ekleminin tutulması sonucunda eklem kıkırdakları tükenmekte, eklem kemikleri iltihaplanmakta ve harabiyet açığa çıkmaktadır.

• Travmatik Olaylar

•

Kaza, düşme, çarpma gibi travmatik olaylar sonucunda gelişen kırık ya da yaralanmalar durumunda ayak bileği eklem yapısının bozulması ile birlikte kireçlenme problemi açığa çıkabilmektedir.

Ayak Bileği Kireçlenmesi Belirtiler Nelerdir?

Ayak bileği kireçlenmesinde sık görülen belirtiler şu şekilde sıralanabilmektedir;

• Yoğun ağrı hissi

• Hareket kısıtlılığı

• Şişlik ve sertlik

• Yürümede güçlük (özellikle uzun süre yürüyememe)

•

Ayak Bileği Kireçlenmesi Teşhis Nasıl Konulur?

Ayak bileği kireçlenmesinin teşhis sürecinde hastanın sağlık öyküsünün değerlendirilmesi ve ayrıntılı fizik muayenenin yanı sıra röntgen, bilgisayarlı tomografi (BT) ve manyetik rezonans (MR) sistemlerinden de faydalanılabilmektedir.

Ayak Bileği Kireçlenmesi Tedavi Seçenekleri Nelerdir?

Teşhis sonrasında hastanın kemik yaşı, kemik yapısı ve kireçlenmenin oranına göre en uygun tedavi yöntemi planlanmaktadır. Erken evre kireçlenme problemlerinde ağrı kesici ilaçların kullanımının yanı sıra doktorun önerdiği egzersizler fayda sağlamaktadır. Bununla birlikte fizik tedavi yöntemleri ile ayak bileği eklem yapısı rahatlatılabilmektedir. Son yıllarda enjeksiyon yöntemi ile tedavi de ayak bileği kireçlenmesi probleminde etkili olmaktadır.

Söz edilen tedavi yöntemlerinin fayda sağlamadığı durumlarda ise cerrahi tedavi seçeneklerine başvurulmaktadır.