Ayak Başparmak Protezi

Ayak başparmağı ekleminin kireçlenmesi olarak ta bilinen bir eklem hastalığıdır. Eklemde ağrı, kemik çıkıntılar oluşması ve eklem hareketlerinde kayıp ile kendini gösterir. Rijidus kelimesi sertlik, hareketsizlik anlamı vermektedir. Çoğu zaman bunyon (halluks valgus) ile karıştırılabilmektedir. Hasta ilerleyici bir hastalıktır ve ileri dönemlerde ağrı artmakta ve eklem hareketi yok derecesine ilerleyebilmektedir.

Halluks rijidus’un oluşma nedenlerinin başında eklemde mevcut olan veya zamanla oluşan yapısal anormallikler (ayak arkında azalma veya artma, yayvan ayak vs.) ve kötü kullanım gelmektedir. Hastalığın oluşmasında ana mekanizma yanlış ayakkabı seçimi, çömelerek yapılan bazı mesleklerde ayağın zorlanması ve geçirilmiş travma gibi nedenler sonrası eklem kıkırdağının aşınmasıdır. Gut ve Romatoid artrit gibi romatizmal hastalıklarda ayak baş parmağında eklemleri aşındırarak bu hastalığı oluşturmaktadır. Bununla birlikte bazı hastalarda kalıtımsal geçişinde etkisi vardır.

Hastalığın en sık görülen bulguları erken dönemde hareketle oluşan ve zamanla istirahatte bile kendini gösteren ağrı, eklem hareketlerinde azalma olarak bilinen sertlik, çömelme veya koşma gibi aktivitelerde zorlanma ve atak dönemlerinde şişme ve kızarıklık görülmesidir. İleri evre hastalarda istirahat ağrısı, özellikle eklemin yukarı bakan kısmında kireçlenmeden kaynaklanan çıkıntılara bağlı ayakkabı giyerken rahatsızlık hissi, baldır ve dize yayılan ağrı ve buna bağlı topallama gözlenebilmektedir.