Spor Cerrahisi

Spor Cerrahisi Nedir? Özellikle spor yaparken  yada profosyonel sporcularda sıklıkla meydana gelen yaralanmalar ile ilgilenen ortopedi ve travmatolojinin bir dalıdır. Sporcularda meydana gelen birçok yaralanma veya hasar spor cerrahisi tarafından tedavi edilmektedir. Spor cerrahisi eklem, kas ve iskelet sistemlerinde meydana gelen yaralanmaların tedavi edilmesine yönelik geniş çaplı tekniklerin kullanıldığı ortopedi ve travmatoloji bölümüdür. Spor cerrahisi ile hastalar daha hızlı ve efektif bir şekilde tedavi edilir.

Spor Cerrahisi Hangi Hastalıklarla İlgilenir?

Spor cerrahisi, spor yaralanmaları ile ilgili tüm cerrahi müdahalelere ihtiyaç duyulabilen bütün hastalıklarla ilgilenir. Amatör veya profesyonel spor yapan herkeste meydana gelebilecek birtakım hastalıklar bulunur. Yanlış yapılan hareketlerin de sebep olduğu bu hastalıklar şunlardır:

• Kas tendon yaralanmaları
  • Yumuşak doku ve bağ travmaları
  • Menisküs yırtılması
  • Kıkırdak yaralanmaları
  • Omuz eklem yaralanmaları
  • Dirsek eklemi yaralanmaları
  • Diz yaralanmaları

Bu tür hastalıkların tedavisi ortopedi ve travmatoloji uzmanları tarafından uygulanır. Genellikle artroskopik tedavi, yani kapalı cerrahi yapılarak tedavi edilir. Ancak gerekli hallerde açık cerrahi de yapılmaktadır.

Spor Cerrahisi Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Aktivite oranı yüksek olan spor faaliyetleri insan vücudunda birçok yaralanmaya sebebiyet vermektedir. Bu yaralanmaların türüne göre çeşitli tedavi yöntemleri bulunur. Spor yaralamaların tedavisinde ilaç ve enjeksiyon tedavileriyle birlikte artroskopik olarak isimlendirdiğimiz kapalı cerrahi tedavi yöntemleri de bulunmaktadır.

Spor Cerrahisi ve Artroskopik Tedavi

Sporcularda oluşan yaralanmalarının hepsi cerrahi müdahale gerektirmez. Cerrahi müdahale gerektiren sakatlıklar ve yaralanmalarda tedavi spor cerrahisinde kullanılan artroskopik tedavi yöntemler ile gerçekleştirilir. Tedavi yöntemleri yalnızca artroskopik tedavi ile değil, açık cerrahi tedavisiyle de sağlanabilmektedir.

Artroskopi Nedir ve Nasıl Yapılır?

Artroskopi, fiberoptik cihazlar aracılığıyla eklemlerin içinin görüntülü bir şekilde muayene edilmesini sağlayan cerrahi bir yöntemdir Artroskopi yöntemi burada meydana gelen yaralanmaların tanısının konulmasına ve tedavinin daha kolay yapılmasına olanak tanır. Eklemin içine bakmak olarak da ifade edilmektedir. Bu işlemde kullanılan cihaza da artroskop denir.

Artroskopi işlemi uygulanacak ekleme göre eklem içerisini detaylı bir şekilde görmek için ciltte gerek görüldüğü kadar küçük kesiler açılır ve işlem için gereken aletler eklem içerisine yerleştirilir. Eklemler monitörden izlenir ve tüm yapılar itina ile kontrol edilir. Artroskopi işlemi sonrasında ağrı oluşmaması için ağrı kesiciler verilebilir veya eklem içerisinde oluşan sıvı varsa dışarı atmak için bazen bir dren yerleştirilebilir.

Artroskopi Hangi Durumlarda Yapılır?

Diz eklemi:

• Ön ve arka çapraz bağ tamirleri,
  • Menisküs yırtıklarının dikilmesi veya yırtık menisküs parçalarının çıkarılması
  • Kıkırdak nakilleri
  • Kıkırdaktan parça ayrılmaları
  • Kireçlenme tedavisi
  • Eklem iltihaplarının tedavisinde
  • Hareket kısıtlılıklarının açılması

Omuz:

• Omuz hareket kısıtlılıklarının açılması
  • Kas sıkışması ve yırtılması
  • Tekrarlayan omuz çıkıkları
  • Erken dönemde osteoartrit (kireçlenme)

Ayak bileği:

• Eklem içi kırıklar
  • Erken dönemde kireçlenme
  • Meniskoid lezyonla

• Spor cerrahisi nedir?

Genellikle sporcularda oluşan eklem, kas ve iskelet sistemlerindeki tüm yaralanmaların tedavi edildiği ortopedi ve travmatoloji bölümüdür.

• Spor yaralanmalarında hangi doktor?

Spor yaralanmalarına meydana gelen hasara bağlı olarak ortopedi ve travmatoloji uzmanları ilgilenmektedir.

• Artroskopi ne işe yarar?

Kamera ve ışık sistemleri kullanılarak eklem içinin detaylı bir şekilde görüntülenmesini ve bunun sonucunda en uygun tedavi yönteminin belirlenmesine yardımcı olan cerrahi bir işlemdir.

• Spor hastalıkları nelerdir?

Menisküs yırtılmaları, çapraz bağ yırtılmaları, burkulmalar, kas yırtılmaları, tendon kopması spor hastalıkları arasındadır.

• Spor travmatolojisi nedir?

Spor aktiviteleri sırasında yaşanan sakatlık, yaralanma ve travmaların teşhis ve tedavisinden sorumlu olan branştır.