Tetik Parmak

Tetik parmak nedir? ellerde meydana gelen hastalıklarından en önemlilerinden birini oluşturur. Tetik parmak hastalığı parmakların ve özellikle baş parmağın hareket etmesi halinde (örneğin bükme) takılma veya kilitlenme ile seyreden bir hastalıktır. En çok karşımıza 3. ve 4. parmaklarda gelse de tüm parmaklarımızda yaşayabildiğimiz ağrılı bir hastalıktır

Tetik Parmak Hastalığı Belirtileri

Tetik parmak hastalığı belirtileri genel olarak kişilerde benzer şekilde etkiler gösterir.

• - Sabahları uykudan uyanıldığında parmaklarda belirgin sertlik görülmesi,
  • - Parmakların hareket ettirilmesi esnasında ses çıkması,
  • - Parmağın/parmakların kitlenmesi ve hareket kabiliyetinin zorlaşması,
  • - Hastalığın olduğu parmakta avuç içinde hassasiyet ve şişlik gibi belirtiler gösterir.

Tetik Parmak Hastalığı Neden Olur?

Tetik parmak, ellerini yoğun kullanan kişilerde ve bu kullanıma ilişkin meslekleri icra eden kişilerde sıklıkla gözlemlenir. Bunun dışında diyabet gibi rahatsızlıklar da tetik parmak hastalığını tetiklemektedir. Parmaklarda yer alan tendonlar, parmakların hareket kabiliyetini sağlar. Tendonların üzerini kaplayan bir tabaka vardır. Bu tabakaya tendon kılıfı denilir. Tendon kılıfında meydana gelen şişlik ve kalınlaşma gibi durumlar tetik parmak hastalığı neden olur sorusunun cevabını bizlere verir. Çünkü bu şişlik ve kalınlaşma hali,kayma hareketini gerektiği gibi sağlayamaz ve parmakların hareket kabiliyetini zayıflatarak ciddi ağrılara sebep olur.

Bu tür durumlar erken tedavi olmadığı takdirde devam ederse, tendon kılıfı daha da kalınlaşır ve tendon kayma hareketi tamamen yok olur. Dolayısıyla tetik parmak olur ve parmaklar kitlenir.

Tekik Parmak Egzersizleri

Tekik parmakla ilgi yapmanız gereken 10 adet egzersiz yöntemleri

• - Parmak Germe Egzersizleri : El masanın üstüne koyularak  etkilenen parmak  yukarı doğru 3-4 saniye  gerdirilme yapılıp bırakılır. Günde 3 Tekrar her tekrarda 10 Sefer yapabilirsiniz.
  • - Abduksiyon Hareketi : Etkilenen parmağımız diğer parmaklardan uzaklaştırıyoruz. Diğer parmaklar sabit kalacak şekilde etkilenen parmağımızı açıp kapatıyoruz. Günde 3 tekrar ve 5 sefer uygulayabilirsiniz.
  • - Lastik Germe : Parmaklarımız açıp kapatma hareketidir.Elimizin etrafına bir lastik geçiriyoruz ve parmaklarımız açıp kapatıyoruz. Günde 3 Tekrar 10 Sefer uygulayabiliriz.
  • - Top Sıkma  :  Elimize bir egzersiz topu alıyoruz ve sıkıp bırakıyoruz. Günde 3 kez 10 Tekrar yapabilirsiniz.
  • - Havlu Sıkma Hareketi : Evde egzersiz topunuz yoksa bir havlu alıp sıkıp bırakıp bu hareketi gerçekleştirebilirsiniz.  . Günde 3 kez 10 Tekrar yapabilirsiniz.

Tetik Parmak Tedavi Yöntemleri

Tetik parmak tedavisinde röntgen ile teşhis yoktur. Doktorun muayenesi esnasında parmağı detaylı bir şekilde inceler. Şişlik, kitle veya nodül gibi durumları tespit eder. Akabinde teşhisini koyar. Hastaların tedavi yöntemleri noktasında sıkça sorduğu soru tetik parmak kendiliğinden geçer mi sorusudur. Şikayetlerin başladığı ilk andan itibaren doktorun vereceği ilaçların kullanılması veya tetik parmak atelinin kullanılması gerekir. Bu tedaviler tetik parmak ameliyatsız tedavisi kapsamındadır. Ancak hastada iyileşme görülmezse, cerrahi müdahale yapılır ve ardından fizik tedavi yoluna gidilerek tetik parmak egzersizleri yaptırılır. Böylece hasta eski sağlığına kavuşur.

Tetik Parmak Ameliyatları

Tetik parmak amliyatları açık cerrahi tedavisinde avuç içinde bir kesi oluşturulur. Sonrasında ten donun hareket edebilmesi için yer bırakılarak tendon kılıfı kesilir. Sonraki aşamada yarayı kapatmak için kesiyi dikme işlemi yapılır.  Genelde bu yöntem uygulanırken, hastaya lokal anestezi verilir.

Parmak Kasılması

Elimizdeki parmakların veya başparmağın bükülme veya  parmak kasılması ya da kilitlenmesi sonucunda parmaklarımızda  acıya neden olan duruma tetik parmak hastalığı denmektedir. Parmaklarda ani kitlenme görülür ve kitlenen parmağı düzleştirmek çok zordur. Tetik parmak, tenosinovit stenosing olarak da bilinir.

Parmak Kitlenmesi Neden Olur

Parmak kitlenmesi çoğunlukla, tekrarlanan bir hareketten veya parmakların düzenli olarak zorlayıcı kullanımından kaynaklanır. Kısacası, tetik parmak hastalığının oluşum sebepleri tendonların işlevini olması gerektiği gibi yerine getirememesidir.

• Tetik parmak hangi tendon?

Tetik parmak hangi tendon? Tetik parmak, eldeki tarak kemikleri ve parmakların eklemlerinin olduğu bölgedeki “pulley” adı verilen halkanın kalınlaşarak tendonu sıkıştırması veya serbest kayma hareketini önlemesi  sonucu ve tendonların üstünde oluşan nodüllerin veya aşırı hareketin yıprattığı tendon kılıfının bu olaya verdiği yangısal cevap ve şişlik sebebiyle gelişebilen bir hastalıktır.

• Tetik parmak en sık hangi parmakta olur?

Parmakların aniden kilitlenmesi, kasılması ve ağrıması gibi belirtilerle ortaya çıkan tetik parmak , yaşam kalitesini olumsuz yönde etkileyen bir hastalıktır. Genel olarak küçük parmak, yüzük parmağı ve başparmakta ortaya çıkan tetik parmak sorunu, özellikle sağ el parmaklarında yaygın olarak gözlemlenir.

• Tetik parmak tedavi edilmezse ne olur?

El cerrahisinin en çok karşılaştığı hastalıklardan olan tetik parmak hastalığı her yaş grubunda görülebilir. Uzman Doktorunuz tarafından kolayca tanı koyulan bu hastalık tedavi edilmezse tendon kopmasına kadar gidebilir.

• Tetik parmak enjeksiyonu nasıl yapılır?

Lokal anestezi altında yapılır yaklaşık 5 dakika sürer. Herhangi bir kesi genelde olmaz ve sargı, dikiş atma - alma, pansuman gibi gereksimleri yoktur. İşlem sonunda anında düzelme görülür ve hasta hemen günlük yaşantısına geri dönebilir.

• Tetik parmak ameliyatsız nasıl tedavi edilir?

Ameliyatsız tedavide elin dinlendirilmesi, gece atel kullanımı, egzersizler, ilaç ve steroid enjeksiyonları veya konservatif tedavi yöntemleri uygulanmaktadır. Konservatif tedavi sonucu yanıt vermeyen olgularda kalıcı sertliğin önlenmesi için ameliyat gerekli olabilir.