Karpal Tünel Sendromu

Karpal Tünel Sendromu Nedir?

Karpal tünel sendromu, basit anlamıyla el bileğindeki sinirin sıkışmasıyla oluşan bir hastalıktır. Karpal tünel olarak tabir edilen kısım, insanın avuç içi kısmında yer alan, kemik ve bağlarla çevrilmiş dar bir kanaldır. Genellikle çok fazla ev işi yapan ev hanımlarında, çok fazla yazı yazanlarda, şoförlerde ve el bileğinin çok kullanıldığı aktivitelerde bulunan insanlarda daha sık görülür.

Karpal Tünel Sendromu Belirtileri Nelerdir?

Karpal tünel sendromu bulguları yavaş yavaş açığa çıkar ve ilk olarak güç kaybı ile kendini gösterir. Bu bulgularla birlikte elde uyuşukluk ve karıncalanma gözlemlenir.

Şişme, parmaklarda sertlik hissi ortaya çıkmaya başlar ve özellikle hastaları geceleri uykusundan uyandıracak ağrılar oluşur. Hastalarda bu belirtiler nedeniyle uyku bozukluğu gibi başka rahatsızlarda çıkar.

Hasta zamanla güç kaybından dolayı hissizlik yaşamaya başlar. Herhangi bir nesneyi tutmak istersen düşürür, elini sıkarken zorlanır veya bazı günlük işlerini devam ettiremez duruma gelir.

Karpal Tünel Sendromu Neden Olur?

Halk arasında “çamaşırcı hastalığı” olarak bilinen karpal tünel sendromu neden olur sorusuyla sık karşılaşırız. El bileklerimizde median siniri bulunur. Bu sinir bilek üzerinden başlayarak avuç içlerine kadar uzanır ve karpal tünel olarak tabir ettiğimiz geçitten geçerek ellere uzanır. Bu sinir yalnızca küçük parmağa his vermez. Diğer tüm parmakların avuç içlerine doğru olan kısmına belirgin hisler verir. Karpal tünel sendromu da bu sinirlere yapılan bir baskı, sıkışma veya tahriş gibi nedenlerle meydana gelir.

El ve parmakların çok sık kullanılması dışında, bazı romatizma hastalıkları, obezite, şeker hastalığı gibi durumlarda hastalığın ortaya çıkmasını etkileyen faktörlerdendir.

Karpal Tünel Sendromu Tanısı Nasıl Konur?

Hastadan hastalık hakkında gerekli bilgiler alındıktan sonra doktor tarafından fiziksel muayene edilir, gerekli görülürse özel testler yapılabilir. Tanının net olarak koyulmasını sağlayacak olan EMG’dir. EMG’de sinirler incelenir ve basının hangi derecede olduğu, şiddeti net olarak görülebilmektedir.

Karpal Tünel Sendromu Tedavisi

Karpal tünel sendromu tedavisi erken teşhis konulduğu takdirde ameliyata ihtiyaç duyulmadan, ilerlemeden bazı yöntemlerle kontrol altına alınabilir. Hastanın sahip olduğu bulgular ve hastalığın boyutu tedavinin cerrahi mi cerrahi olmayan yöntemle mi yapılması gerektiğini belirlemektedir.

İlk aşamalarda yapılması gereken, hastanın el, el bileğini ve parmaklarını yoracak aktivitelerden kaçınması, zorlamaması, şişliği azaltmak için soğuk kompres uygulamasıdır.

Kişinin karpal tünel sendromu egzersizleri yapması oldukça rahatlatıcıdır. Eklemleri güçlendirmek, dengelemek ve germek için yoga egzersizleri ağrının azalmasında etkili olmaktadır.

Durumu hafif veya orta şiddette hastalar için karpal tünel sendromu bileklik kullanımı tavsiye edilebilir. Hastanın elini sabitleyen bu atel, geceleri yaşanan uyuşma ve karıncalanma hislerine iyi gelir.

Bunların dışında doktor uygun gördüğü takdirde ödemi ve ağrıyı azaltmak, iltihabı gidermek için ilaç kullanımı ile de tedaviyi destekleyebilir.

Hastalığın ileri safhalarında cerrahi girişimler zorunlu hale gelebilmektedir.

Karpal Tünel Sendromu Ameliyatı

Karpal tünel sendorumu ameliyatı adı verilen, açık veya kapalı şekilde yapılabilen ufak bir operasyondur. Bu ameliyatta bilek bölgesinde yer alan median sinirine baskı yapan yapılara müdahale edilerek sinirin rahatlatılması sağlanır.  Operasyon sonrasında halsizlik ve ağrı görülebilir, doktorun tavsiyelerine uyularak bir süre sonra belirtiler ortadan kalkar ve hasta normal yaşamına dönebilir.