Halluks Valgus

Halluks Valgus Nedir?

Halluks valgus, ayak başparmağında meydana gelen çıkıntı ile görülen bir şekil bozukluğudur. Birçok ayak şekil bozukluğu hastalığı vardır, ancak halluks valgus en sık rastlanılan şekil bozukluğudur. Bu hastalık ayak başparmağının sapması ile yana doğru çıkıntı oluşturması şeklinde gözlemlenir ve ileri safhalarında ayak başparmağının ve tırnağının da yana doğru kayması görülebilmektedir. Tedavi edilmezse bu eklem şekillerinin bozuklukları beraberinde iltihaplanmayı da getirir ve iltihaplanmadan kaynaklı şişlik de oluşabilir.

Halluks Valgus Neden Olur?

Halluks valgus yapılan araştırmalar neticesinde daha çok kadınlarda görülmesi ile birlikte birçok nedeni olduğu saptanmıştır. Aile de birinde olmasından dolayı genetik yatkınlık başlıca sebeplerden biridir. Bunun dışında sivri ve dar, rahatsız edici ayakkabılar kullanılması ve sürekli ayakta çalışmak hastalığın oluşmasında en büyük sebepler arasındadır. Bunlar da kemik yapısını bozacağından dolayı halluks valgus oluşmasına olanak sağlar.

Halluks Valgus’un Belirtileri Nelerdir?

Ayakta meydana gelen her şişlik veya iltihap bu hastalığın belirtileri olmayabilir. Çünkü ayakta görülen mantar, şişlik ve iltihaplanma gibi sebepler ayak şekil bozukluğuyla birlikte görülebilmektedir. Şekil bozukluğunu ortaya çıkaran eklemin şişmesi ve kızarıklarının olması en önemli belirtileridir.

Ayak başparmağının hareket kabiliyeti kısıtlanır ve esnekliği azalır. Kemiğin sapmasından dolayı parmaklar sıkışır ve bu durum nasır oluşmasına sebep olur. Sağlıklı bir ayakta, başparmak yere eğimli bir vaziyette durur. Ancak halluks valgus olduğu takdirde başparmak düz bir şekilde durur.

Uygun olmayan ayakkabı giyildiğinde ayak başparmağında rahatsız edici bir durum hissedilir.

Halluks Valgus Dereceleri

Ayak başparmağının sapma açısına göre hastalığın hangi seviye olduğu bilinmektedir.

1. Derece: 15-20° - Hafif
  2. Derece: 21-39° - Orta
  3. Derece: 40°’den fazla - Şiddetli

Halluks Valgus Tedavisi Nasıl Yapılır?

• İlk olarak tavsiye edilen tedavinin başlangıç aşamasında gece ateli kullanılabilir. Bu atel destekleyici olduğundan şekil bozukluğuna ve ağrının hafiflemesine yardımcı olmaktadır.

• Diğer bir yöntem ise doktor tarafından önerilen halluks valgus ayakkabısı kullanımıdır. Şekli ve iltihaplanma bu ayakkabıyla korunabilmektedir.

• Doktor kontrolünde önerilen egzersizleri yapmak da tedaviye yardımcı yöntemlerden biridir.
  • Hastalığı ileri safhalarda olan hastalar için halluks valgus tedavisi ameliyat ile yapılabilmektedir.

Halluks Valgus (Ayak Başparmağı Çıkıntısı) Ameliyatı

İleri düzey ayak başparmağı çıkıntı vakalarında ameliyat yöntemi tercih edilmektedir. Hekim hastanın fiziki muayenesini yapar, bunyonun derecesine ve röntgen sonuçlarına göre hastaya en uygun ameliyat yöntemini belirler ve anestezi altında operasyonu gerçekleştirir. Operasyonda bunyon alınarak hastanın ağrısının giderilmesi, rahatlıkla yürümesi amaçlanır.

Ayak kemiği çıkıntısında erken teşhis son derece önemli olduğundan böyle bir rahatsızlığınız varsa geç kalmadan Ortopedi ve Travmatoloji hekimine görünebilirsiniz.

• Halluks Valgus ameliyatsız düzelir mi?

Hastalığın erken teşhisi çok önemlidir. Hastalığın erken evrelerinde ameliyatsız tedavi yöntemleri işe yarayabilmektedir fakat ilerlemiş vakalarda cerrahi olarak müdahale edilmesi gerekebilir.

• Halluks Valgus tedavi edilmezse ne olur?

Halluks Valgus tedavi edilmezse ciddi ağrılara, iltihaplanmalara ve şişliği neden olabilmektedir. Ayrıca görünüm açısından da şekil bozukluğu meydana gelir.

• Halluks Valgus tedavi edilebilir mi?

Ayak başparmağı çıkıntı derecesine ve hastanın durumuna göre bir çok tedavi yöntemi mümkündür. Atel kullanımı, özel ayakkabı kullanımı, egzersizler ve cerrahi yöntemler ile hastalığın tedavisi yapılabilmektedir.

• Halluks Valgus kimdir?

Ayak başparmağı çıkıntısı olarak adlandırılır ve ayak başparmağında oluşan çıkıntı ya da şişlik ile kendini belli eden bir hastalıktır.

• Halluks Valgus nasıl anlaşılır?

Ayak görünümün değişmesi en önemli belirtidir. Bunun dışında şişlik, ağrı, ayakkabı giymede acı hissetme, iltihap, kemiğin yanında oluşan çıkıntı olması hastalığın belirtilerindendir.