Diz Kireçlenmesi

Tıp literatüründe gonartroz olarak ifade edilen ve halk arasında diz kireçlenmesi olarak bilinen rahatsızlık genellikle yaşla birlikte görülen eklem hastalığıdır. Diz kireçlenmesinin sebebi diz ekleminin ileri seviyede aşınma ve yıpranmasıdır. Özellikle günümüzde gittikçe artan sağlık problemlerinden birini oluşturur.

Artroz olarak tabir ettiğimiz kireçlenme halk arasında yanlış bilindiği gibi hareksizliğe bağlı oluşmamaktadır. Tam tersi diz ekleminin yıllarca aşırı ve kötü kullanımına bağlı oluşmaktadır. Bunu basitçe şöyle anlatabiliriz. Eklemler yıllardır aşınmaya maruz kalmış ve kıkırdak dokuları dağılmış ve zarar görmüştür. Böylece kemik açığa çıkmıştır. Bu nedenle kemik kemiğe sürtmeye başlamıştır. Kemiği kaplayan bir kıkırdak dokusu vardır ve bu kireçlenme ile ortadan kalkar. Dolayısıyla yürüme esnasında da bu ağrılar açığa çıkar. Bu anlattığımız kısım ileri seviyede olan diz kireçlenmesidir ve yürüme tavsiye edilmez. Ancak ileri seviyede olmayan hastalar için tedavi yöntemi değişiklik gösterir ve bu durumda yürüme tavsiye edilebilir.

Gonartroz- Diz Kireçlenmesi Belirtileri

Diz kireçlenmesinde görülen en sık şikayet ağrıdır. Tedavilerdeki temel amacımızda hastanın ağrılarının ortadan kaldırılmasıdır. Hareket kısıtlılığı başlangıç seviyesinde bir hastada görülmez. İlerleyen seviyelerde dizini tam olarak kıvıramaması, diz çökememesi, özellikle alaturka tuvalet kullanamaması, merdiven çıkarken zorlanması gibi hareket kısıtlılıkları görülür. Yine ilerleyen hastalarda dizlerde içe doğru yamulma gibi deformiteler görülebilir.

Gonartroz/Diz Kireçlenmesinde Teşhis

Hastanın şikayetleri doktor tarafından dinlenir ve öyküsü alınır. Buna göre bulguları temel alan doktor diz kireçlenmesi olup olmadığına yönelik teşhisini koyar. Başlangıç veya orta seviyede kireçlenmeye sahip olan bir hastaya uzunluk filmleri (ortoröntgenografi) çekilir. Bu filmler, ayakta dururken yani dizlere yük binmiş bir vaziyette çekilir. Ön, arka ve yan grafiler ile bacak boyunu ve açılarının görünmesini sağlayacak şekilde çekilir.

Hastanın diz kireçlenmesi dışında bir problemi de olabilir. Örneğin menisküs yırtılması, kıkırdak sorunları, eklem faresi, tendon veya kas rahatsızlıkları gibi durumların tespiti için hastaya MR çekilebilir. Dolayısıyla hastanın tanısı en net şekilde ortaya konulur. Ardından ameliyat dışı veya cerrahi tedavilerle hastaların iyileşmesi sağlanır.

Gonatroz/Diz Kireçlenmesi Tedavisi (Diz Protezi)

Gonatroz yani diz kireçlenmesinin erken dönemde tedavisi merdiven inip çıkmanın kısıtlanması, aşırı yürüme ve ağır yük taşımadan kaçınılması, ağrı kesici kullanımı ve özellikle uyluk kaslarını geliştirecek fizik tedavi ve eklem içi enjeksiyon yöntemleri olarak sayılabilir.

Bunların yanında ileri seviyede diz kireçlenmesinin tedavisi diz protezidir. Diz protezi uygulamasında hasar görmüş eklem ameliyatla çıkarılarak yerine protez uygulaması yapılmaktadır. Yeni nesil protezler mr uyumludur ve uygun kullanımla 10 senede bir değiştirilmesi gibi bir durum söz konusu değildir.Hastalarımız protezlerini ömür boyu kullanabilirler.

Diz protezi ameliyatı ortalama 2-3 saat sürmektedir. Hastanede kalma süresi 2 -3 gündür. Hastalarımızı ameliyattan bir gün sonra walker yürüteç dediğimiz yürüteçle ayağa kaldırıp yürütmekteyiz.Hastamız 3 hafta boyunca 2 günde bir pansuman yaptırıp 21 gün sonra kontrole gelerek dikişlerini aldırmalıdır.

Diz protezi hakkında daha fazla bilgi için tıklayınız.

• Diz kireçlenmesi belirtileri nelerdir?

En sık karşılaşılan belirtisi ağrıdır. Zamanla dizleri kıvıramamak, çöküp kalkmada zorlanma, merdiven çıkıp inerken ağrı hissetme, bölgede oluşan şişlik belirtiler arasındadır.

• Yürüyüş kireçlenmeye iyi gelir mi?

Yürüyüş kasların kuvvetlenmesini sağlayacağından dolayı faydalıdır. Fakat uzun süreli yürüyüş yapmak dizde zorlanma ve yıpranma olmasını arttıracağından dolayı kısa mesafeli yürüyüş yapılması daha uygun olacaktır. Ağrı yaşandığı zaman yürüyüşe devam edilmemelidir.

• Gonartroz nedir?

Halk arasında bilinen adı diz kireçlenmesidir. Dizdeki kıkırdak yapının zamanla yıpranması sonucu ile oluşan bir hastalıktır.

• Dizde kireçlenme neden olur?

Genellikle ileri yaşlarda kadınlarda görülür. Yaşa bağlı olmak dışında dizdeki eklemlerin fazla yıpranmasını sağlayan işlerde bulunulması dizde kireçlenmeye neden olmaktadır. Ayrıca genetik faktörler, gut hastalığı, romatizma hastalığı etki eden diğer unsurlardır.

• Diz kireçlenmesi ne iyi gelir? Tedavisi Nedir?

Dizdeki kireçlenmeye egzersiz, aşırı kilo varsa kilo vermek iyi gelen yöntemler arasındadır. Diz kireçlenmesi ciddiye alınması gereken bir hastalık olduğu için kendi yöntemlerimizi uygulamak yerine ilgili doktora gitmek ve doğru tedaviyi almak gerekmektedir. İleri seviyede diz kireçlenmesinin tedavisi diz protezidir. Diz protezi uygulamasında hasar görmüş eklem ameliyatla çıkarılarak yerine protez uygulaması yapılmaktadır.